lauantai 12. tammikuuta 2013

Porkkanasämpylät ja pitsaperjantai

Mun on pitkään pitänyt tehdä porkkanasämpylöitä, mutta jostain syystä oon aina unohtanu. Viimeks oon tehnyt niitä Puistokadulla (eli n. 5 kk sitten!) vaikka ne on niiiiin hyviä ja helppoja!

Porkkanasämpylät

5 dl vettä
50 g (=1 pkt) hiivaa
2 tl suolaa
4 dl porkkanaraastetta
14 dl jauhoja
4 rkl öljyä

1. Raasta porkkanat hienoksi raasteeksi.
2. Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola ja porkkanaraaste.
3. Lisää vähitellen jauhot. Maun mukaan voi laittaa sämpylä-, hiivaleipä- tai ihan vehnäjauhoja. Lisää öljy.
4. Anna taikinan kohota puolisen tuntia. Leivo taikina sämpylöiksi. Mulla tuli 13 sämpylää tästä. Anna kohota uunin lämmetessä.
5. Paista 225 asteisessa uunissa 10-15 minuuttia.
6. Herkuttele, NAM!

Illalla olin vanhempieni luona viettämässä pizzaperjantaita. Tehtiin siskoni kanssa itse kolme pellillistä pitsaa. Pari pellillistä perinteisiä pitsoja ja mulle rucola-pitsaa. Onnistu viime kerralla mun rucola-pitsa paremmin, johtuisko siitä että nyt nälissäni menin tunkemaan sinne jotain ananaksia ja herkkusieniä uuniin... Mutta oli toi hyvää nytkin, kivaa vaihtelua perinteiseen.

 Pitsa

6 dl vettä
1 pkt hiivaa
2 tl suolaa
10 dl jauhoja
8 rkl öljyä

täytteitä maun mukaan, esim. 
kinkkua, jauhelihaa, tonnikalaa, ananasta, tomaattia, oliiveja, fetaa, mozzarellaa, jalapenoja... 

juustoraastetta (iso pussi)

1. Liuota hiiva kädenlämpöiseen veteen. Lisää suola ja jauhot vähitellen, sekä lopuksi öljy. Alusta taikina kiinteäksi. Anna taikinan kohota puolisen tuntia.
2. Taputtele pohjat ohueksi leivinpaperin päällä. Tästä taikinasta tulee kolme pellinkokoista pitsaa. 
3. Täytä pitsat makusi mukaan. Ripottele päälle juustoraastetta.
4. Paista 250 asteisessa uunissa 10-15 min.

Muista että voit myös pakastaa pitsaa. Vaikka tulisi siis syötyä vain pellillinen, kannattaa tehdä koko taikina ja laittaa loput pakkaseen. Kätevä lämmitellä laiskana päivänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti