sunnuntai 9. joulukuuta 2012

Joulukorttipaja

Joulukortithan pitää lähettää viimeistään 13.12., jos haluaa halvalla selvitä. Nyt onkin siis viime hetket askarrella kortteja. Mä olin tosiaan tänä vuonna jo niin hyvissä ajoin, että ostin askartelumateriaaleja jo kesällä Sinooperin loppuunmyynnistä.

Idea mun joulukortteihin tuli ihan vahingossa. Askartelin kuukaus, pari sitten taikataikinasta sydämiä. Alunperin ideana oli tehdä niistä koristenauha, mutta ne päätyikin nyt jakoon läheisille. Eli sydämet on siis muotoiltu taikataikinasta ja päällystetty sen jälkeen silkkipaperisuikaleilla. Muotoillessa olin jo sydämien keskelle tehnyt kynällä reiät narua varten, huomasin kyllä että ei olisi ollut välttämätöntä, melkein kivemman näköinen tuli tuosta yhdestä josta se puuttuu. Sidoin sydämiin kultanarusta ripustuslenkit, koristeen voi siis siirtää kortista vaikka joulukuuseen.


Taikataikinan ohje (1 pellillinen koristeita)

2 dl vehnäjauhoja
½ dl suolaa
n. 1 dl vettä
1 rkl öljyä

Sekoita ainekset lämpimään veteen tasaiseksi taikinaksi. Anna mielellään taikinan seistä ainakin tunti ennen leipomista. Muotoile taikinasta mieleisiä koristeita. Esim. piparkakkumuotteja voi käyttää apuna. Kuivaa koristeita 125-asteisessa uunissa vähintään 1,5-2 tuntia ja jätä vielä jäähtymään jälkilämpöön.

Silkkipaperisuikaleet kiinnitin veteen ohennetulla erikeepperillä. Koristeet voi myös maalata esim. vesi- tai peiteväreillä. 


Tein myös muutaman tälläisen hopeatarrakortin, helpompia postitettavia ja mun mielestä toi sinisen ja hopean yhdistelmä on vaan niin kaunis.  

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti