sunnuntai 17. maaliskuuta 2013

Helpotusta kuivalle iholle


Talvi on mulle aina yhtä kärsimysnäytelmää. Auringottomat päivät ja kuiva ilma saa aikaan tunteen että iho on pari numeroa liian pieni. Mulla on herkkä iho, joka ei tykkää vedessä läträyilystä ja kemikaaleista. Ala-asteella mulla todettiin atooppinen iho. Todella pahoilta ihottumilta olen säästynyt, mutta voin kertoa että ei ole mitään herkkua kun joka vuosi koko talven iho kutisee ja kiristää. Joku talvi mulla on kämmenselät ollut kun kalan suomut, toisena talvena käsivarsiin on ilmestynyt koppuraisia ihottumalänttejä, tänä talvena posket ja otsa on hilseillyt jatkuvasti.

Paras apu iholleni on aurinko, minkä totesin taas viime talven Thaimaan matkalla. Harmittavasti en (ainakaan vielä) voi talviani ulkomailla viettää, joten pitää koittaa turvautua muihin apuihin. Erilaisilla voiteilla läträily on siis tullut tutuksi. Iho tottuu jos käyttää samaa voidetta pitkään, joten  voidetta pitää vaihdella. Kesäisin pärjään melko hyvin marketti voiteilla, talvisin turvaan apteekin valikoimaan. Tänä talvena olen luottanut siniseen Apobaseen ja Ceridal-öljyyn. Hiukset pesen herkän päänahan shampoolla (Vichy Dercos Dermo Soothing). Edes apteekista ostettua herkän ihon deodoranttia en voi käyttää päivittäin. Uimahallissa en käy talvisin ollenkaan. Meikkaan vain kerran pari viikossa. Ja silti kutisen.

Nyt olen kuitenkin löytänyt uuden kikan, jolla helpottaa kasvojen kiristystä, kuivuutta ja hilseilyä. Niinkin yksinkertaista kun banaani & hunaja! Muussaan pienen palan pehmeää banaania kipossa ja lisään sekaan lorauksen hunajaa. Tämän mössön mällään naamaan kymmeneksi minuutiksi, jonka jälkeen puhdistan pois vanulapuilla ja Garnier Nordic Essentials -puhdistusemulsiolla. Ekan kokeilun jälkeen meinasin pyörtyä, ensimmäistä kertaa koko talvena pystyin hymyilemään ilman että tuntuu kuin naama repeäisi! Nyt takana on n. neljä kokeilu kertaa/3 viikkoa ja olen edelleen vakuuttunut. Naama hilseilee vain hivenen edelliseen verrattuna ja kireys on tiessään. Tosin auringon määräkin on lisääntynyt, joten todellisen avun voinee todeta vasta ensi talvena.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti